Każdy konsument ma dziś do wyboru wiele podobnych produktów i usług. Większość z nas, dokonuje wyboru na podstawie ich jakości lub ceny – zazwyczaj chcąc otrzymać jak najwięcej za jak najniższą cenę. Aby zachować konkurencyjność, organizacje muszą określić, co wpływa na postrzeganie przez konsumenta wspomnianej wartości i jakości produktu lub usługi.
Wiele firm odnoszących sukcesy sprzedażowe gromadzi i integruje głosy klientów (ang. VOC – Voice of the Customer) przy projektowaniu i wytwarzaniu swoich produktów. Przedsiębiorstwa te wykorzystują ustrukturyzowany proces do definiowania życzeń i potrzeb swoich klientów oraz przekształcania tych życzeń w konkretne produkty. Wszystko po to, aby wytworzyć produkt, który jak najlepiej spełni potrzeby kupujących. Proces lub narzędzie, którego używa się w tym celu, określa się jako rozwinięcie funkcji jakości (ang. QFD – Quality Function Deployment).
Co to jest wdrażanie funkcji jakości (QFD)?
System QFD po raz pierwszy opracowany został w Japonii (pod koniec lat 60. XX wieku) przez Yoji Akao. Dokonał tego podczas pracy w stoczni Mitsubishi. Później proces ten z powodzeniem przyjęty został przez inne firmy, w tym Toyotę. We wczesnych latach osiemdziesiątych QFD zostało wprowadzone również przez trzy duże firmy motoryzacyjne i kilku producentów elektroniki w Stanach Zjednoczonych. Wdrażanie wykorzystania QFD w USA było początkowo powolne, jednak z czasem zyskiwało coraz większą popularność, między innymi w organizacjach produkcyjnych, służbie zdrowia i usługach.
Quality Function Deployment:
- to zestaw narzędzi, używanych do efektywnego definiowania wymagań klienta;
- służy przekształcaniu tych wymagań w szczegółowe specyfikacje inżynieryjne i plany wytwarzania produktów, które spełnią oczekiwania konsumentów;
- QFD służy również do przekładania wymagań klienta na mierzalne cele projektowe.
Co to jest Dom Jakości?
Dom Jakości jest narzędziem służącym do przełożenia życzeń i potrzeb klienta na charakterystykę projektu produktu lub usługi z wykorzystaniem macierzy relacji. Zwykle jest to pierwsza matryca używana w procesie QFD. Zyskała miano „Domu Jakości” ze względu na swoją budowę przypominającą kształtem dom. Matrycę powinien stworzyć wielofunkcyjny zespół, który dysponuje dogłębną znajomością produktu, głosu klienta i możliwości firmy.
Autorstwa Cask05 z angielskiej Wikipedii – Na Commons przeniósł z en.wikipedia użytkownik sunguoliangraa., Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=20510005
Zalety stworzenia Domu Jakości
Korzyści płyną przede wszystkim z prostoty stworzenia diagramu. Pracownicy z różnych działów spotykają się przy wspólnym projekcie, co nierzadko prowadzi również do konstruktywnych dyskusji. Dzięki wizualizacji wiele ważnych informacji dotyczących planowania i rozwoju jest dostępnych na pierwszy rzut oka. Informacja i wiedza zebrane z różnych działów oraz umieszczenie ich w przejrzystym diagramie, zapewniają podstawę do stworzenia wysokiej jakości produktu, który ma szansę na odniesienie sukcesu.