Każdy konsument ma w dzisiejszych czasach bardzo dużo oferowanych usług i produktów do wyboru. Istnieje również wiele możliwości na pierwszy rzut oka praktycznie nie różniących się od siebie. Konsumenci zazwyczaj chcą jak najlepszego produktu za jak najniższą cenę, dlatego większość osób dokonuje wyboru w oparciu o ogólne postrzeganie jakości lub wartości.

Aby zachować konkurencyjność, organizacje muszą określić, co wpływa na postrzeganie wartości lub jakości produktu przez konsumentów. Muszą wiedzieć, które cechy produktów są uznawane za atrakcyjne i zostaną docenione. Wiele odnoszących sukcesy firm zbiera i integruje informacje pochodzące od konsumentów z projektowaniem i wytwarzaniem swoich produktów. Aktywnie projektują jakość i wartość postrzeganą przez klientów w swoich towarach i usługach. Przedsiębiorstwa te wykorzystują ustrukturyzowany proces do określania potrzeb oraz przekształcania go w konkretne projekty i plany procesów, w celu wytworzenia produktów zaspokajających potrzeby rynku. Proces lub narzędzie, którego używają, nosi nazwę Quality Function Deployment – QFD.

Zalety QFD

Quality Function Deployment to potężne narzędzie do ustalania priorytetów, które łączy kilka różnych typów matryc w jedną, tworząc strukturę przypominającą dom. Najważniejszymi zaletami wyróżniającymi QFD, które należy wymienić, są:

  • zorientowanie na klienta, które staje się podstawą do ustalenia wymagań, zaplanowania produktów i usług;
  • dokumentacja procesu podejmowania decyzji.

Metoda QFD opiera się na analizie wymagań klientów, które zwykle są wyrażone w kategoriach jakościowych, takich jak: „łatwy w użyciu”, „wygodny”, „bezpieczny” czy „luksusowy”. Aby rozwinąć usługę, konieczne jest przetłumaczenie tych rozmytych wymagań na ilościowe kryteria dotyczące projektowania usług, a QFD to umożliwia.

Wdrożenie QFD to także system projektowania produktu lub usługi w oparciu o wymagania klienta, angażując całą firmę w działania projektowe i kontrolne.

Dlaczego warto wdrożyć QFD?

Skuteczna komunikacja jest jednym z najważniejszych i najbardziej wpływowych aspektów sukcesu każdej organizacji. Metoda QFD skutecznie deklaruje potrzeby klientów na wielu płaszczyznach biznesowych – od jakości, produkcji, przez marketing aż po sprzedaż. Ta skuteczna komunikacja pozwala organizacji na współpracę i wytwarzanie produktów o wysokim poziomie wartości postrzeganej przez klienta. Dodatkowe korzyści płynące z wdrożenia QFD to również:

  • zorientowanie na klienta – metodologia QFD kładzie nacisk na realne potrzeby, a nie jedynie na to, co firma może uważać za pożądane;
  • szybszy czas rozwoju i niższe koszty – QFD zmniejsza prawdopodobieństwo późnych zmian w projekcie, koncentrując się na funkcjach produktu i ulepszeniach w oparciu o wymagania klienta. Skuteczna metodologia QFD zapobiega marnowaniu cennego czasu i zasobów projektu na rozwój funkcji;
  • uporządkowana struktura i dokumentacja – QFD zapewnia ustrukturyzowaną metodę i narzędzia do rejestrowania podjętych decyzji oraz wniosków wyciągniętych podczas procesu rozwoju produktu. Ta baza wiedzy może służyć jako zapis historyczny do wykorzystania w przyszłości, by wesprzeć inne projekty.