Prowadzisz firmę w sektorze MŚP i zależy Ci na podniesieniu jakości wytwarzanych dóbr czy świadczonych usług? Zachęcamy do wdrożenia systemu zarządzania jakością ISO. Od czego zacząć? Podstawowym, najczęściej implementowanym standardem jest ISO 9001. Jak zdobyć taki certyfikat?

Certyfikat jakości ISO ‒ dlaczego warto?

Norma ISO 9001 określa standardy dotyczące poprawy jakości we wszystkich obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa. Co ważne, są one uniwersalne i dają się zastosować w każdej organizacji, bez względu na branżę i wielkość. Dzięki ujednoliconym zasadom certyfikat jakości ISO 9001 jest respektowany na arenie międzynarodowej.

Dlaczego tak wiele firm stara się o uzyskanie certyfikatu ISO? Oto najważniejsze korzyści dla Ciebie jako właściciela firmy z sektora MŚP:

  • poprawa jakości produktów/usług, co pociąga za sobą zwiększenie sprzedaży, otwarcie na nowe rynki i nowe współprace;
  • wzmocnienie pozycji firmy na rynku ‒ większe zaufanie wśród klientów i kontrahentów plus kwestia wizerunkowa, bo organizacja posiadająca certyfikat jakości ISO uchodzi za bardziej prestiżową;
  • lepsza organizacja pracy wewnątrz firmy dzięki przejrzystym zasadom;
  • redukcja kosztów;
  • większa przewaga konkurencyjna.

Jak uzyskać certyfikat ISO?

Procedura ubiegania się o takie wyróżnienie przebiega wieloetapowo. Sprawdźmy zatem, jak zdobyć ISO 9001 ‒ krok po kroku?

  1. Dokładnie zapoznaj się z wymaganiami normy.
  2. Oceń stan wejściowy. Przeprowadzić analizę sytuacji, czyli porównaj standardy ze stanem bieżącym Twojego przedsiębiorstwa.
  3. Wyznacz zespół odpowiedzialny za wprowadzenie zmian i opracuj harmonogram, żeby działania zmierzające do uzyskania certyfikatu zamknąć w ramach czasowych.
  4. Zorganizuj szkolenia dla zespołu ‒ wszyscy członkowie Twojej firmy powinni być zorientowani w zmianach, jakie zachodzą i umieć pracować według standardów wyznaczonych przez ISO 9001.
  5. Na podstawie treści normy krok po kroku wprowadzaj zmiany, które mają usprawnić funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa.
  6. Opracuj niezbędną dokumentację, w tym politykę jakości i cele jakościowe.
  7. Przeprowadź audyt wewnętrzny, który odpowie na pytanie, czy jesteście już gotowi na wizytę zewnętrznej jednostki certyfikującej.
  8. Wybierz akredytowaną jednostkę certyfikującą i umów się na audyt zewnętrzny.
  9. Zależnie od wyniku audytu, usuń ewentualne niezgodności i poddaj się ponownej ocenie audytora.

Pomyślny przebieg audytu zewnętrznego skutkuje otrzymaniem pozytywnej decyzji o przyznaniu certyfikatu jakości ISO. Teraz musicie już tylko działać zgodnie ze standardem, który przyjęliście i poddawać się systematycznym audytom kontrolnym.

Możesz samodzielnie realizować wyżej wymienione punkty albo podjąć współpracę z firmą taką jak nasza. Grupie Doradczej Qualitas pomagamy wdrożyć certyfikat ISO 9001 od A do Z, wykorzystując wiedzę i doświadczenie, zdejmując z Ciebie presję i stres. Skutecznie przygotujemy Twój zespół na spotkanie z audytorem. Zapraszamy do kontaktu!