Niemal każde przedsiębiorstwo, któremu zależy na rozwoju, dąży do doskonalenia procesów. Po to, żeby optymalizować zasoby, sprawniej funkcjonować i osiągać lepsze wyniki. Wsparciem dla każdej organizacji, która szuka skutecznej metody doskonalenia procesów, jest model APQC.
Czym zajmuje się APQC?
APQC, czyli Amerykańskie Centrum Produktywności i Jakości, to organizacja zrzeszająca ponad pół tysiąca firm członkowskich. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorstw na całym świecie w zakresie doskonalenia procesów oraz dostarczanie narzędzi, które to umożliwiają. Jednym z takich narzędzi jest model PCF APQC, czyli standard wykorzystujący benchmarking ‒ analizy porównawcze ‒ jako metodę doskonalenia procesów produkcyjnych i biznesowych.
PCF ‒ sposób na doskonalenie procesów
APQC określa obiektywną, międzybranżową ocenę porównawczą jako jedną z najlepszych metod doskonalenia procesów. Model, który proponuje centrum, opiera się na 13 kategoriach procesów (operacyjnych, związanych z zarządzaniem oraz wspierających). Definicja i klasyfikacja procesów jest punktem wyjściowym do analizy porównawczej dla każdego przedsiębiorstwa, które chciałoby skorzystać z PCF. Jak deklaruje APQC, od lat 90. XX wieku, kiedy to opracowano ten standard, tysiące organizacji na całym świecie korzysta z jego ram klasyfikacji procesów produkcyjnych i biznesowych.
Podział procesów
Klasyfikacja procesów to ułatwienie w „okiełznaniu” nierzadko skomplikowanego środowiska biznesowego firmy. Pozwala na uporządkowanie i zrozumienie tego, co dzieje się na różnych szczeblach organizacji, a służy jednemu, wspólnemu celowi.
Klasyfikacja procesów w przedsiębiorstwie ‒ dlaczego to takie ważne?
Każde usprawnienie, które wpływa na zwiększenie wydajności, bardziej efektywne zarządzanie i lepszą konkurencyjność firmy na rynku, jest warte wdrożenia. Model PCF, służący do klasyfikacji procesów biznesowych, jest udostępniany przez APQC za darmo i dedykowany każdej organizacji, bez względu na jej wielkość, branżę czy lokalizację. Pozwala porównać wydajność przedsiębiorstwa z innymi, a przez to lepiej zarządzać procesami.
Ramy klasyfikacji procesów
- Rozwój wizji i strategii
- Rozwój oraz zarządzanie produktami i usługami
- Wprowadzanie na rynek oraz sprzedaż dóbr i usług
- Dostarczanie produktów
- Oferowanie usług
- Obsługa klienta
- Zarządzanie zasobami ludzkimi
- IT
- Zarządzanie finansami
- Nabywanie i zarządzanie aktywami
- Zarządzanie ryzykiem
- Komunikacja zewnętrzna
- Rozwój i zarządzanie możliwościami biznesowymi
Model APQC to jednak nie tylko 13 kategorii procesów – każdą z nich można rozwinąć o dodatkowe procesy i działania. Należy pamiętać, że intencją twórców było przedstawienie modelu, który sprawdzi się w każdym przedsiębiorstwie, jednak powinien on stać się inspiracją do jego rozwinięcia i dopasowania do specyfiki własnej działalności.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie modele czy procesy, w tym systemy ISO, mogą przynieść korzyść w Twojej firmie, skontaktuj się ze specjalistami z Grupy Doradczej Qualitas. Chętnie podpowiemy Ci, jak jeszcze lepiej organizować Twój biznes!